Jakub Barański
Kampanie phishingowe i kancelarie prawne
23.10.2024
różne
Rosnące zagrożenie cyberatakami wcale nie wynika z tego, że stały się one bardziej skomplikowane pod względem technicznym. Wręcz przeciwnie, cyberprzestępcy koncentrują się na stosunkowo prostych atakach, które nie wymagają przełamywania zabezpieczeń dobrze przygotowanych organizacji. Zamiast tego sprawcy zarzucają swoje sieci szeroko, licząc, że atak nakierowany na większą liczbę potencjalnie gorzej przygotowanych i niespodziewających się tego ofiar przyniesie lepsze efekty. Przykładem jest przeprowadzona w ostatnich tygodniach kampania phishingowa, w której do uwiarygodnienia ataku zostały wykorzystane marki renomowanych polskich i zagranicznych kancelarii – w tym kancelarii Wardyński i Wspólnicy.
Przestępstwa na czatach w grach – czy deweloper ma obowiązek je zgłaszać?
20.05.2021
gaming, prawo karne
Gry umożliwiające rozgrywkę wieloosobową (tzw. gry multiplayer) są coraz istotniejszym segmentem rynku. Za ich popularność w dużej mierze odpowiadają wszelkiego rodzaju funkcjonalności, które pozwalają graczom porozumiewać się w trakcie rozgrywki, takie jak komunikacja głosowa czy czaty tekstowe. Choć interakcja między graczami jest pożądana – zarówno przez samych graczy, jak i producentów gier – może się ona wiązać z niewłaściwymi, a nawet bezprawnymi zachowaniami graczy. Co w takiej sytuacji ma zrobić podmiot udostępniający grę online?
Prawne aspekty w branży gier wideo 2.0.
08.04.2021
gaming, własność intelektualna
Zainteresowanie branżą gamedev nie słabnie. Trend zwyżkowy utrzymuje się konsekwentnie od kilku lat, a rok 2021 z pewnością przyniesie kolejne wzrosty. Prognozy wskazują, że w 2023 r. wartość rynku gier przekroczy 200 mld USD.
Podstawowe kwestie, na które powinien zwracać uwagę developer, negocjując umowę o wydanie gry
13.08.2020
gaming, nowe technologie, prawo umów
Umowy o wydanie gry czy też umowy wydawnicze, są zawierane pomiędzy producentami gier (developerami), a firmami specjalizującymi się w ich wydawaniu – stąd zwane są również po angielsku dev-publisher agreements.
Prawne aspekty w branży gier wideo
04.06.2020
gaming, nowe technologie, własność intelektualna
W ostatnich latach branża game-dev rośnie niezwykle dynamicznie. Upowszechnianie się smartfonów, nowe modele biznesowe i platformy dystrybucyjne sprawiły, że rynek gier wideo wystrzelił, stając się jedną z kluczowych gałęzi przemysłu kreatywnego. Jego rozwój pobudza wyobraźnię i apetyty nie tylko wydawców i producentów gier wideo, ale także największych graczy m.in. z sektora IT czy filmowego, którzy coraz chętniej orientują się na rynek gier. Rynek ten staje się także obiecującym obszarem dla inwestorów, w szczególności azjatyckich. Rozwoju branży nie zahamowała nawet pandemia COVID-19. Przeciwnie, branża gier doskonale wykorzystała ten czas, umacniając pozycję i notując kolejne wzrosty.
Coraz więcej sporów w branży gier wideo
11.10.2018
spory sądowe, własność intelektualna, gaming
Żądania Andrzeja Sapkowskiego, żeby podwyższyć jego wynagrodzenie za prawa autorskie do Wiedźmina, to wierzchołek góry lodowej. Zmiany w branży gier, spowodowane rosnącymi kosztami produkcji i dominacją cyfrowych form dystrybucji, będą prowadziły do coraz częstszych sporów, w szczególności na gruncie praw własności intelektualnej. Warto już teraz wiedzieć, co może stać się ich przyczyną i jak można im przeciwdziałać.
Spory o naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa w dobie gospodarki cyfrowej
17.05.2018
konkurencja, spory sądowe
Wraz z rozwojem technologii informacyjnych i gospodarki opartej na wiedzy rośnie znaczenie tajemnic handlowych. Jednocześnie zwiększa się skala ich kradzieży i straty dla gospodarki spowodowane tym zjawiskiem. W ostatnich latach prawodawcy podjęli wysiłki, aby zmodernizować system ochrony tajemnic przedsiębiorstwa i zapewnić bardziej efektywną ochronę.
Przyszłość usług prawniczych w świecie sztucznej inteligencji
05.10.2017
nowe technologie
Czy sztuczna inteligencja zastąpi prawników i sędziów, czy tylko zmieni sposób ich pracy i myślenia o prawie?
Sądowy nakaz blokowania stron internetowych przez dostawców internetu
23.02.2017
nowe technologie, spory sądowe, własność intelektualna
Sądowe nakazy blokowania dostępu do stron internetowych, z uwagi na swoją skuteczność w zwalczaniu naruszeń praw własności intelektualnej w internecie, stały się często stosowaną praktyką w wielu zagranicznych jurysdykcjach. Niedawne orzeczenie Sądu Okręgowego w Warszawie, odmawiające udzielenia zabezpieczenia w postaci zablokowania dostępu do popularnego serwisu wymiany i udostępniania plików, sugeruje, że rozwiązanie takie może być niemożliwe do zastosowania w Polsce.
Utracona okazja – arbitraż korporacyjny a nowelizacja prawa arbitrażowego
19.11.2015
arbitraż, nowe prawo
Nowelizacja prawa arbitrażowego z 10 września 2015 r., która wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r., powinna zwiększyć popularność Polski jako forum arbitrażowego. Jednak ustawodawca nie w pełni wykorzystał okazję do rozszerzenia zakresu zastosowania sądownictwa polubownego. Nowelizacja nie wprowadza m.in. postulowanych od dawna zmian związanych z możliwością rozstrzygania w arbitrażu sporów korporacyjnych.
Jak ustalić, którym sądom przysługuje jurysdykcja w sporze wynikającym z umowy?
15.01.2015
prawo umów, spory sądowe
Spory oparte na podstawie kontraktowej to najczęstszy rodzaj spraw związanych z międzynarodowym obrotem handlowym. Ustalając, w którym państwie możemy pozwać lub zostać pozwanymi w przypadku umów, należy uwzględnić cały szereg czynników. Nowelizacja rozporządzenia Bruksela I to dobry moment, by przypomnieć wcale nieproste zasady ustalania jurysdykcji.
Jurysdykcja w sporach korporacyjnych na gruncie rozporządzenia Bruksela I bis
15.01.2015
prawo umów, spory sądowe
Jurysdykcji w sporach korporacyjnych nie poświęca się zazwyczaj dużo uwagi. Najczęściej przyjmuje się (jako oczywistość), że każdy spór wynikający ze stosunku spółki powinien być rozstrzygany przez sąd państwa, w którym ma ona siedzibę – tzw. forum societatis. Czy jest tak jednak w rzeczywistości?